Overslaan en naar de inhoud gaan

You can translate this website using Google Translate. Select your language. Your data will be sent to Google.

This is an automated translation. We are not responsible for the quality of the translation.

Close
InwonersNieuwsGeneratiegezond.nl live!

Generatiegezond.nl live!

GGD Hart voor Brabant wil graag weten hoe het met jongeren in onze regio gaat. Met het innovatieproject ‘Generatie Gezond’ experimenteren we met een nieuwe manier om jongeren te bereiken via de socials. Hiervoor is een kortere en makkelijkere vragenlijst ontwikkeld op www.generatiegezond.nl. Daarnaast willen we de mentale gezondheid van jongvolwassenen in de regio Hart voor Brabant in beeld brengen.

De pilot ‘Generatie Gezond’ loopt vanaf eind november 2021 tot begin januari 2022. Dit project is een samenwerking tussen de GGD Hart voor Brabant, Reinier van Arkel en de Universiteit Utrecht.

Nieuwe manieren om de gezondheid van inwoners in beeld te brengen

Het is de wettelijke taak van onze GGD om de gezondheidssituatie van inwoners in beeld te brengen. Dat doen we met behulp van online vragenlijsten. Inwoners krijgen een brief met een link naar een vragenlijst thuisgestuurd. Het aantal mensen dat de vragenlijst invult, neemt helaas af. Met het project ‘Generatie Gezond’ onderzoeken we de mogelijkheden om op een andere manier de gezondheid van inwoners te monitoren.

We richten ons hierbij op de mentale gezondheid van jongeren tussen de 16 en 25 jaar. En dat is niet voor niets. Steeds meer jongvolwassenen hebben last van psychische problemen zoals een depressie, burn-out en angststoornissen. Een greep uit een paar krantenkoppen van het derde kwartaal 2021: “Mentale gezondheid jongvolwassenen in eerste helft 2021 op dieptepunt volgens CBS”, “Nederland luidt de noodklok voor mentale gezondheid jongeren” en “Kwart van de jongvolwassenen psychisch ongezond”. Uit onze eigen gezondheidsmonitor blijkt de laatste jaren dat steeds meer jongvolwassenen risico lopen op een angststoornis of depressie.

Werving via social media én kortere, aansprekende vragenlijsten

Om te zorgen dat meer jongvolwassenen de vragenlijst invullen, werven we jongvolwassenen online via advertenties op sociale media. Denk daarbij aan Instagram en Facebook. Een win actie maakt het extra aantrekkelijk om de vragenlijst in te vullen.

Ook de vragenlijst is aangepast. Waar de gezondheidsmonitors van de GGD’s vaak lang en gedetailleerd zijn, zijn de vragen bij Generatie Gezond eenvoudig en is de vragenlijst kort. Je geeft snel en eenvoudig antwoord door op het ‘kruisje ‘of ‘vinkje’ te ‘tappen’. Bovendien ziet de vragenlijst er aantrekkelijker uit door passende animaties en sprekende kleuren.

Heb jij in jouw netwerk (veel) jongvolwassenen in de leeftijd 16-25 jaar?

Help mee een hogere respons te halen door www.generatiegezond.nl te delen!

Meer weten over ‘Generatie Gezond’?

Laatste nieuws

Website nu ook eenvoudig te vertalen

Over de GGD
Sinds deze maand heeft de website van de GGD Hart voor Brabant een handige vertaalknop. Bovenaan elke pagina vi...