Geluidsoverlast luchthaven Eindhoven niet verder gestegen
Ernstige geluidhinder en slaapverstoring door vliegverkeer is bij omwonenden van luchthaven Eindhoven in 2023 niet toegenomen sinds de vorige meting in 2018. In de jaren daarvóór (2012-2014-2018) was wel een stijging zichtbaar. Deze positieve verandering lijkt ingezet na Proefcasus Eindhoven Airport in 2018-2019.
In het onderzoeksgebied van tien gemeenten rond de luchthaven is in 2023 gemiddeld 14% van de inwoners ernstig gehinderd door geluid van vliegverkeer. Dit aandeel is vergelijkbaar met het aandeel in 2018 (15%) en 2014 (13%), maar hoger dan in 2012 (9%). Ernstige slaapverstoring ervaart 7% van de omwonenden; dit is vergelijkbaar met 2018 (8%), maar hoger dan in 2014 (5%) en 2012 (3%).
Na de Proefcasus Eindhoven Airport in 2018-2019 is een (voorlopige) stop op de groei van het aantal burgervliegbewegingen afgekondigd. Daarnaast is ingezet op minder vluchten aan de randen van de nacht. Bovendien is het Luchthaven Eindhoven Overleg ingericht, dat meer dan de oude overlegstructuur is gericht op open communicatie met alle belanghebbenden.
Inwoners dicht bij de aanvliegroute ervaren meer geluidhinder
In de dicht bij de aanvliegroute gelegen delen van de gemeenten Best, Eindhoven, Veldhoven, Eersel, Son en Breugel en Meierijstad (‘zone 1’) ervaart 33% tot 55% van de inwoners ernstige geluidhinder en 15% tot 26% ernstige slaapverstoring. Ter vergelijking: in de gemeente Nuenen ervaart 2% ernstige geluidhinder en 0% ernstige slaapverstoring.
Meer zorgen over luchtverontreiniging door vliegverkeer
22% van de inwoners is erg bezorgd over gezondheidsklachten door luchtverontreiniging van vliegverkeer. In totaal maakt 18% zich ernstige zorgen over gezondheidsklachten door het geluid. In 2012 waren juist meer mensen bezorgd over het geluid (18%) dan over de luchtverontreiniging (14%).
De houding tegenover de luchthaven is positiever dan in 2018
In 2023 geeft 65% van de onderzoeksgroep aan tamelijk tot zeer positief te staan tegenover de luchthaven. Dit is meer dan in 2018 (52%). Ook in vergelijking met 2012 en 2014 zien we een verschuiving naar meer ‘tamelijk positief’ en minder ‘neutraal’. In 2018 was er veel ophef over de groei en de groeiplannen van de burgerluchtvaart in Eindhoven. Dit kan hebben gezorgd voor een meer negatieve beleving bij omwonenden. In 2023 is het aantal jaarlijkse
vliegbewegingen groter dan in 2018, maar de groei is minder groot dan in de jaren daarvoor.
Aanbevelingen
De GGD adviseert gemeenten en alle betrokken partijen rond de luchthaven om door te gaan op de weg van open communicatie met elkaar. Deze weg is ingeslagen sinds de Proefcasus in 2019 en leidend in het daarna opgerichte Luchthaven Eindhoven Overleg. Zet waar mogelijk in op nog meer maatregelen om geluidhinder, slaapverstoring en luchtverontreinigende emissies terug te dringen. Neem gezondheid daarnaast altijd mee als uitgangspunt bij de
inrichting van de leefomgeving. Onderzoek ook de mogelijkheid van ‘geluidsadaptief’ bouwen van woningen in de buurt van de luchthaven, maar laat dit geen vrijbrief zijn om dichter bij de luchthaven te gaan bouwen. Leid de effectiviteit van gevoerd beleid niet alleen af uit de (afname van) berekende geluidcontouren, maar blijf ook een vinger aan de pols houden wat betreft de hinderbeleving van omwonenden.
Over het onderzoek
Deze resultaten komen uit het GGD-onderzoek ‘Beleving van de leefomgeving rond luchthaven Eindhoven – meting 2023’ waarin de vergelijking is gemaakt met eerdere onderzoeken in 2018, 2014 en 2012. De vragenlijst is uitgezet bij een steekproef van ruim 30.000 inwoners in 16 gemeenten rond de luchthaven. Bijna 11.000 inwoners hebben meegedaan aan het onderzoek.
Deelnemende gemeenten zijn: Bergeijk (Riethoven), Best, Eersel, Eindhoven (deels), Helmond, Meierijstad (Sint- Oedenrode), Nuenen, Oirschot, Son en Breugel, Veldhoven, Waalre (oorspronkelijke onderzoeksgebied). In 2023 is de vragenlijst ook uitgezet in Bergeijk (totaal), Bladel, Boxtel, Eindhoven (totaal), Heeze-Leende, Helmond, Meierijstad (totaal), Valkenswaard, Reusel-De Mierden. Bij deze toegevoegde gemeenten ontbreken de trends. Het onderzoek is tot stand gekomen met een subsidie van Stichting Samen op de hoogte en uitgevoerd door GGD Brabant-Zuidoost in samenwerking met GGD Hart voor Brabant.