Het onderzoek is belangrijk voor de kinderen op het pleintje waar ik vroeger speelde
“De afdeling onderzoek, waar ik werk, richt zich op innovatieve en vernieuwende manieren van onderzoek. Daarnaast het (visueel) aantrekkelijk maken van onderzoeksgegevens. Dán doen lezers pas echt iets met de resultaten en belanden de resultaten niet onderin de bureaulade.”
Steeds weer betere onderzoekstechnieken gebruiken
“In het onderzoek Beleidsmonitor Samen met de Jeugd, bekeken we hoe de jeugdhulp ervoor staat in Midden-Brabant. Ook hier gebruikten we nieuwe technieken. In het kwalitatieve deel van het onderzoek hebben we voor het eerst de storytelling techniek toegepast (ook wel narratief onderzoek genoemd). Alle projectleden zijn getraind om met verhalende technieken mensen te interviewen. Zo hebben verhalen van hulpverleners ons geholpen om de praktijk achter de gegevens nog beter te begrijpen.
Dit klinkt allemaal heel rationeel, maar was niet altijd makkelijk. Naar die verhalen luisteren, dat doet iets met je. Als je hoort dat door administratieve rompslomp een kind dat dringend hulp nodig heeft, niet op tijd wordt geholpen en hierdoor nog verder afglijdt. Dat is heftig.”
Over het onderzoek
Wordt het kind gelukkig van de zorg en ondersteuning vanuit de jeugdhulp? Dat is hét uitgangspunt van de negen samenwerkende gemeenten van regio Hart van Brabant bij het verder helpen van de jeugd. De afdeling onderzoek van de GGD Hart voor Brabant onderzocht hoe deze beleidsdoelen en uitgangspunten in de praktijk tot uiting komen. Tim vertelt: “Een voorbeeld van zo’n doel is: het kind echt zien. Waar heeft een kind echt behoefte aan in plaats van hulp aanbieden volgens regels en procedures. We evalueren of dat doel tot zijn recht komt in de hulpverlening. We analyseren cijfers en registraties, doen dossieronderzoek, bekijken trends. Maar we houden ook dialooggesprekken met jeugdigen en ouders en gebruiken de storytelling techniek. Kwantitatief en kwalitatief onderzoek, ondersteund door nieuwe methodes.”
Het raakt je, waarom?
“Dit onderzoek is een plustaak, een extra project naast ons normale werk. Toen de projectleider vroeg wie er mee wou werken, stak ik direct mijn hand op. Ik ben opgegroeid in een achterstandswijk, een zogenaamde Vogelaarwijk. Daar speelde ik elke dag op het pleintje met leeftijdsgenootjes. Kinderen die nu volwassen zijn en die nog in armoede leven. Zonder opleiding, sommigen vallen terug op een Wajong-uitkering. Ieder met eigen redenen. Hadden zij maar eerder de juiste hulp gehad. Bij de jeugd moet je beginnen. Dat pleintje, daar ontstaat voor mij het belang van zo vroeg mogelijk hulp krijgen.”
Gericht verbeteren, daarom is het onderzoek belangrijk
“Met de informatie en analyse die wij aanleveren kunnen gemeenten de jeugdhulp gericht verbeteren. We bundelde het onderzoek in een online magazine dat zeker uitnodigt tot lezen. Geen lappen tekst meer of saaie rapporten, maar korte teksten, overzichtelijke dashboards en infographics, met foto’s en ervaringsverhalen. Natuurlijk zie je per gemeente wat de resultaten en conclusies zijn.”
Scrummen, werkpakketjes verdelen, gegevens verzamelen, analyseren, interviewen.
Wat vond jij het leukste om te doen?
“Ik kan niet één ding aanwijzen. Wat mensen niet zien is het werk dat er aan vooraf gaat. We zijn voor negen gemeenten aan de slag gegaan. Er liggen zes verschillende onderzoeken aan ten grondslag. Via de scrum methodiek kwamen we ieder week verder in ons resultaat. Met nieuwe onderzoekstechnieken die we ‘on the road’ erbij hebben geleerd. Een mooi proces neergezet door een hecht team. We zijn gedreven om analyses steeds scherper te krijgen en de gevolgen op een juiste manier in beeld te brengen. Het magazine, het resultaat dat staat er. Boordevol gegevens.”
Werken bij de GGD
“Is voor mij meegaan met veranderingen en dát leuk vinden! Vanaf het moment dat ik binnenkwam bij de GGD is de organisatie aan het veranderen en aan het vernieuwen. Daar moet je voor open staan. Ik vind het leuk om de organisatie verder te brengen en kritisch te kijken naar wat beter kan. Je mag hier snel dingen doen die je nog nooit gedaan hebt. Zo ontwikkel ik mezelf. En dat wordt ook van je verwacht. Leren en direct je skills in de praktijk brengen, zoals bij dit onderzoek.”
Jezelf ontwikkelen
Dat is voor Tim niets nieuws. Vanuit het VMBO-kader ging hij in dienst, vervolgens naar de hogeschool en tot slot naar de universiteit. Tim kreeg door dat als je doelen stelt en jezelf focust niets onmogelijk is. Hij werkte mee aan de beleidsmonitor Samen met de jeugd. Hét onderzoek naar hoe de jeugdhulp er in de regio Hart van Brabant voor staat. Werk dat er echt toe doet!
Over Tim de Vuijst
Tim is gezondheidsonderzoeker (epidemioloog) bij de GGD Hart voor Brabant. Hij haalde in 2017 zijn master Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Wil leren en zichzelf ontwikkelen, gaat doelgericht en innovatief te werk. Geboren en getogen in ‘s-Hertogenbosch. Sport graag: kickboksen, crossfit, hardlopen en zwemmen. Tim wil door middel van gezondheidswetenschappelijk onderzoek bijdragen aan een gezonder Nederland.
-
Reacties (0)