Overslaan en naar de inhoud gaan

You can translate this website using Google Translate. Select your language. Your data will be sent to Google.

This is an automated translation. We are not responsible for the quality of the translation.

Close
InwonersNieuwsOnderzoekGezondheidspanel fietsveiligheid: 25 km/uur op het fietspad is hard genoeg   

Gezondheidspanel fietsveiligheid: 25 km/uur op het fietspad is hard genoeg

Veiligheid op de fiets is een hot onderwerp. In september vroegen wij de leden van het Gezondheidspanel van GGD Hart voor Brabant naar hun fietsgedrag, fietsongelukken en mening over fietsveiligheid. Maar liefst 3553 panelleden hebben de vragenlijst ingevuld, waarvan de meerderheid (80%) 50 jaar of ouder is. Brabanders blijken graag gezond op de fiets te zitten. Er is draagvlak voor preventieve maatregelen. De deelnemers zijn het behoorlijk eens: 25 km per uur op het fietspad is hard genoeg.   

Elektrische fiets meest gebruikt  

Bijna alle deelnemers geven aan weleens te fietsen. Een op de drie panelleden fietst (bijna) elke dag. Panelleden hebben het vaakst een elektrische fiets (59%) en/of normale fiets (53%). Hierbij zien we wel een verschil in leeftijd: ruim 70% van de gebruikers van een elektrische fiets is 65 jaar of ouder. Bij gebruikers van een normale fiets is 46% 65 jaar of ouder. De fiets wordt vooral gebruikt voor boodschappen, tochtjes of als vervoer naar vrienden, stad of sport. Panelleden met een elektrische fiets gebruiken deze vaker recreatief dan panelleden met een normale fiets.  

Meeste ongelukken zijn eigen fout   

Ongelukken komen het vaakst voor bij panelleden met een wielrenfiets, mountainbike of speed pedelec. In deze groep had 32% in de afgelopen 3 jaar een ongeluk. Bij panelleden met alleen een elektrische fiets was dat 25% en bij panelleden met alleen een normale fiets 17%. Ruim de helft van alle ongelukken werd veroorzaakt door een eigen fout. Ongelukken door een eigen fout komen het meeste voor bij deelnemers onder de 35 of boven de 65 jaar. Meest voorkomende fouten bij ‘ouderen’ zijn stuurfouten, niet goed opletten of vallen met op- en afstappen. Bij de jongeren’ is fietsen in combinatie met alcoholgebruik de meest voorkomende oorzaak van een val.  

Tweederde wil maximumsnelheid   

Ruim 40% van de deelnemers voelt zich als fietser niet echt veilig in het verkeer. Tweederde is voor een maximumsnelheid op fietspaden. De meesten kiezen daarbij voor een maximumsnelheid van 20 of 25 km/uur. Slechts 10% vindt 30 km/uur een goed idee. Over een minimumleeftijd voor fatbikes is men ook eensgezind: 92% is hier voor. Een ruime meerderheid (67%) is voor een leeftijdsgrens van 16 jaar.  

Helm verplicht? 

Een op de vier fietsers draagt vaak een helm. Panelleden die een ongeluk hebben gehad, dragen vaker een helm. Er zijn weinig voorstanders van een helmplicht voor een normale fiets (7%) maar bij een elektrische fiets is 40% er voor. Voor andere fietsen (wielrenfiets, mountainbike, fatbike of speed pedelec) vindt 80 tot 90% dat het dragen van een fietshelm verplicht zou moeten zijn.   

Brabanders zitten dus graag gezond op de fiets. Er is draagvlak voor preventieve maatregelen. Benieuwd naar meer resultaten? Bekijk dan onze infographic