Overslaan en naar de inhoud gaan

You can translate this website using Google Translate. Select your language. Your data will be sent to Google.

This is an automated translation. We are not responsible for the quality of the translation.

Close
InwonersNieuwsOnderzoekExperiment Generatie Gezond deels geslaagd

Experiment Generatie Gezond deels geslaagd

Met het innovatieproject Generatie Gezond hebben GGD Hart voor Brabant, Reinier van Arkel en Universiteit Utrecht geëxperimenteerd met een moderne manier van werven via social media en monitoren met een kortere en aantrekkelijkere vragenlijst. Het doel was om de mentale gezondheid van jongvolwassenen (16-25 jaar) in de regio GGD Hart voor Brabant in kaart te brengen en hiermee beter bij de doelgroep aan te sluiten.

Werving

Voor de werving is gebruik gemaakt van een online en offline campagne, opgezet door communicatiebureau HYPD. Online zijn onder andere advertenties via Facebook en Instagram ingezet, offline is voornamelijk gewerkt met wachtschermen en posters met een QR-code. De online campagne liep van 3 t/m 15 december en van 23 december t/m 6 januari; de offline campagne liep van 3 december t/m 20 januari.

Monitoring

De reguliere vragenlijsten van de GGD Gezondheidsmonitors zijn soms lang en ingewikkeld. Bij Generatie Gezond is daarom gewerkt met een korte, eenvoudige en aantrekkelijke vragenlijst. De vragenlijst was in te vullen via de computer of telefoon en had de uitstraling van een app, met animaties die de vragen ondersteunden.

Meest opvallende resultaten

De gekozen opzet (campagne met een focus op online via social media) bleek voor onvoldoende respons per gemeente te zorgen om te dienen als alternatief voor de monitor.
Wel werd de eenvoudige en korte vragenlijst door jongeren positief beoordeeld. In vergelijking met andere onderzoeken scoren de respondenten relatief laag op vragen over mentale gezondheid. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de vragenlijst werd afgenomen tijdens de harde coronalockdown in Nederland en de benadering via social media.

Heb jij een innovatief idee voor een betere publieke gezondheid?

Heb jij een innovatief idee voor een betere publieke gezondheid? Dien jouw idee in vóór 15 juni aanstaande. Lees meer over de innovatieve projecten die de GGD Hart voor Brabant eerder ondersteunde en hoe jij jouw idee indient:
Meer over de GGD & innovatieve projecten

Meer lezen over de resultaten van de vragenlijst Generatie Gezond?

Bekijk de infographic

Deel het artikel

Het laatste nieuws

Website nu ook eenvoudig te vertalen

Over de GGD
Sinds deze maand heeft de website van de GGD Hart voor Brabant een handige vertaalknop. Bovenaan elke pagina vi...